Zo versla je de winterdip ❄

winterdip

Tijdens de herfst en winter voelt het alsof er geen einde komt aan het koude weer en de donkere dagen. Het helpt ook niet als je in het donker naar je werk gaat en ook in het donker thuiskomt. December was in ieder geval nog gezellig en cozy, maar januari krijgt al gauw een troosteloos uitzicht. De kerstspullen staan weer op zolder, je goede voornemens liggen al vergeten in de prullenbak en… ja, je realiseert je dat je misschien wel in een winterdip zit.

Wat zijn de symptomen van een winterdip?

Tijdens de herfst en de winter kun je je iets minder goed voelen dan anders. Dit wordt ook wel een winterdip genoemd. Symptomen zijn onder andere vermoeidheid, overmatig behoefte aan slaap, meer eetlust, somberheid, concentratieproblemen, prikkelbaarheid, gewichtstoename en minder behoefte aan social contacten en/of seks en intimiteit. Ja, leuk is anders natuurlijk. Maar hoe versla je jouw winterdip?

Doe de dingen die je leuk vindt

Het klinkt zo simpel, maar het laatste wat je wil doen is in je woonkamer alle gordijnen dichtdoen en niet naar buiten komen. Blijf lekker bezig en doe de dingen waar je blij van wordt! Bezoek vrienden en familie, ook al heb je daar mogelijk minder behoefte aan. Als je tijd spendeert aan de dingen die je energie geven, wordt de winterdip geleidelijk minder erg.

Probeer gezond te leven

Lekker actief blijven en gezond en voedzaam eten is bijna de helft van de strijd tegen de winterdip. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als je minimaal 30 minuten per dag beweegt, dat symptomen van depressie verminderen en je humeur aanzienlijk verbetert. Dus een wandeling in je lunchpauze kan al een heleboel bijdragen om jouw winterdip te verslaan.

Als je minimaal 30 minuten per dag beweegt, verminderen symptomen van depressie en verbetert je humeur aanzienlijk.

Het is ook belangrijk dat je gezond blijft eten als je een winterdip hebt. Een symptoom is meer eetlust en doordat je je niet goed voelt, is het makkelijk om naar zoetigheid en snacks te grijpen. Maar zo krijg je niet je vitaminen en mineralen binnen, dus hoe moeilijk het ook is probeer lekker gezond te blijven eten.

Lichttherapie

Naast dat je naar buiten kunt gaan tijdens je lunchpauze voor een wandeling in het daglicht, kun je ook kiezen voor lichttherapie. Stel het licht is niet genoeg, of je komt er niet aan toe om dagelijks in daglicht buiten te zijn, dan kan lichttherapie een uitkomst bieden.

Lichttherapie maakt gebruik van een heldere fluorescerende kleurenfilterlamp en geeft het effect van zonlicht! Als je dit goed in de ochtend timet, kan je lichaam makkelijker je dagelijkse routine in rollen.

Pak een nieuwe hobby op

Heb je een oude hobby die je al een tijdje op de backburner hebt staan, maar wel altijd gelukkig van werd? Of wil je al tijden met een nieuwe hobby beginnen? Gewoon doen! Hier word je blij van en daar kan de winterdip echt niet tegenop. Als je niet weet wat je leuk lijkt, probeer dan nieuwe dingen. Ga op proefles voor een sport of een creatieve hobby. Ga lekker met een goed boek op de bank lezen of schrijf al je zorgen van je af in een dagboek. Of doe een boudoir fotoshoot met jezelf in een nieuw setje lingerie om je éxtra sexy te voelen.

Wees niet bang om hulp te vragen

Wat nou als het allemaal niet helpt? Wees dan niet bang om hulp te vragen. Deel je zorgen met familie en/of vrienden die dichtbij je staan of kies er voor om langs de huisarts te gaan. Zij zijn er om je te helpen! De huisarts kan jou de tools geven om de winterdip te verminderen of te verhelpen.

Hoe voorkom jij dat je een winterdip krijgt? Laat het weten in de reacties!

Respond or ask a question

Geef een antwoord

Your email address will not be published.

0 comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags

Are you going to follow us?

This site is registered on wpml.org as a development site.